דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


12 סיבות מדוע אולמרט לא צריך להתפטר כעת 

מאת    [ 13/05/2007 ]

מילים במאמר: 988   [ נצפה 2906 פעמים ]

יתכן מאד, שלאור ההתלהמות סביב דו"ח וינוגרד בימים אלה והדרישות וההפגנות הבלתי פוסקות להתפטרות ראש הממשלה אהוד אולמרט, בחלקם גם משיקולים פוליטיים ואופוזיונרים, אומנם לא אהיה פופולארי בדעתי זו, שכרגע היא דעת מיעוט. אך יש להסתכל על דרישות ההתפטרות הנוקבות הללו גם מזווית אחרת ושונה, כאשר כמובן טובת המדינה לנגד עיננו.

אמנם על פי סקר ידיעות אחרונות וד"ר מינה צמח (2 במאי) 65% מהנסקרים "קבעו כי אולמרט צריך ללכת", אך זה היה למחרת פרסום הדו"ח. כמו כן, ראינו גם בעבר שלא תמיד הסקרים משקפים את המצב לאשורו, וביום שבו הבוחר יעמוד לבדו מאחורי פרגוד הקלפי, הוא יחשוב פעמיים למי ללתת את קולו.

אמנה אחת לאחת את הסיבות מדוע אולמרט לא צריך להתפטר כעת

1. ועדת וינוגרד לא פרסמה מסקנות אישיות ובפרט, לא באופן פסקני. לוועדה לה מנדט והיכולת לעשות כן, אך היא בחרה שלא. יתכן ותעשה זאת בדו"ח הסופי ויתכן שלא. במקרה כזה, מדוע על אולמרט למהר ולהתפטר? ימתין נא לדו"ח הסופי, ועד אז יעשה עם ממשלתו הכול כדי לתקן את הליקויים שנמצאו בדו"ח הביניים.

2. גם לדעת מבקרת המדינה לשעברהמכובדת לכל הדעות , מרים בן פורת (כך פורסם), הועדה חרגה מסמכותה בכך שלא שלחה מכתבי אזהרה למופיעים מולה. ולכן, אם הייתה פרשנות כזו או אחרת מדו"ח הביניים שאולמרט צריך להתפטר, אין תוקף משפטי למסקנות אישיות כאלה שנתקבלו בהליך לא תקין (היעדר מכתבי האזהרה).

3. אולמרט כבר הודה שהוא לוקח אחריות על משגים שנעשו, אך הוא ולא אחר גם קיבל אור ירוק מהוועדה ליישם את מסקנותיה. ואכן הוא כבר הקים ועדת היגוי ליישום לקחי דוח ביניים. במקרה של התפטרות,אם יתפטר , ועדת ההיגוי תתקשה לתפקד, לפחות זמנית.

4. ישיבת הממשלה הגורלית על פרוץ המלחמה השתתפו גם שני שרי ביטחון לשעבר וחברי הממשלה כולה, הרי גם הם נושאים באחריות. ומדוע שאולמרט יתפטר, אם אין בכוונת שותפיו לעשות כן?ומדוע ולמרט נידרש להסיק מסקנות על אחריות ההנהגה הקודמת משנת 2000?,הרי הוא לא היה שם וחלק ניכר מהדוח מדבר גם על כך.

5. אין מחלוקת על כך, שהחלטה על היציאה לתקיפת מעוזי החיזבאללה, נהנתה מקונצנזוס רחב ביותר, הן בממשלה - שההחלטה בה התקבלה פה אחד - והן בכנסת, שקיבלה את הודעת ראש הממשלה להגיב בעוצמה על חטיפת שני החיילים לא כל התנגדות, כולל מצד רוב סיעות האופוזיציה. התקשורת בזמנו שידרה אהדה להכרעה אף היא. כלומר, תמיכה מלאה בתהליך דמוקרטי בשלמותו. צודק טומי לפיד, שר משפטים לשעבר, בטענתו, שקיימת בעיה בכך שהועדה מטילה דופי בהחלטה דמוקרטית שנתקבלה כחוק.

5. אנו צריכים להיות דבקים בעקרון המתנגד לתרבות של עריפת ראשים. לא עומדים אצלנו בתור מנהיגים שמתאימים כרגע להיות ראשי ממשלה מושלמים. אנחנו ארץ אוכלת מנהיגיה - החל מבן גוריון וכלה בנתניהו וברק - רבים סיימו את תפקיד ראש הממשלה במפח נפש. צריך לעצור את הסחרחרה. גם כך חסרה לנו מאד יציבות שלטונית.

6. סוד גלוי הוא, שאם בעקבות מלחמת קדש או מלחמת ששת הימים או מלחמת לבנון הראשונה, הייתה קמה ועדה כדוגמת ועדת וינוגרד, וחוקרת באותה רצינות, חריפות ויסודיות את התנהלות הממשלות במלחמות אלו - אין ספק שזו לא הייתה שעתם היפה (בלשון המעטה) של ראשי הממשלה שהנהיגו את המדינה באותן מערכות, קרי דוד בן גוריון, אשכול ומנחם בגין. ועדה חוקרת תגלה באופן טבעי כשלים ופגמים, ויתכן מאד שפני ההיסטוריה היו שונים לו היו חוקרים מלחמות אלו.

7. נכונותו של אולמרט ללמוד את דו"ח הביניים של הועדה, להקים ועדת הגוי להפקת לקחים בראשות הרמטכ"ל לשעבר, אמנון ליפקין שחק, אומרת דרשיני. רק מי שחווה על בשרו מלחמה בתפקיד ראש ממשלה וחי את ועדת וינוגרד, יכול לתקן את הליקויים טוב יותר מאשר כל ראש ממשלה חדש אחר. והראו לנו מנהיגים שאינם חפים ממשגים.

8. מורי בחיים למדוני כי בפני ניסיון תכרע ברך" ו"אין חכם כבעל ניסיון" . זה נכון גם במקרה של אולמרט. בנוסף לכך אנו יודעים שמי ששגה או כשל פעם אחת,ומי שעושה קרוב לוודאי שגם טועה. בבואו לבצע את המשימה פעם נוספת, סביר מאוד כי יעשה אותה טוב יותר כי ידע ממה להיזהר, כמי שהיה כבר במצב זה. וזאת, בתנאי שהוא רוצה ללמוד ולתקן. מהתנהלותו של אהוד אולמרט נוצר רושם שהוא בהחלט מחזיק בתפיסה זו כעת יותר מתמיד.

9. כלי התקשורת בעולם הערבי העוין הסובב אותנו חוגגים בכל המרץ את דו"ח וינוגרד. התפטרות ראש הממשלה ו/או ממשלת ישראל בעקבות מלחמת לבנון השנייה כמוה כהודעה בכישלון ותספק להם הוכחה לכישלוננו במלחמה וחיזוק תחושת הניצחון אצלם. פסטיבל חגיגות ניצחון המוניות מצד החיזבאללה, בצד האדרת כבודו וכוחו כוחו של נסראללה, אותו בכל מאודנו רצינו לחסל, יחזקו את אמונתם של אויבינו, שבמערכה הבאה הם ינצחו. בטחון עצמי כזה אף עלול לגרום להם להקדים את המערכה הבאה לימי חולשתנו אלו.

10. איתרע מזלו של ראש הממשלה אולמרט, שנקלע למלחמה זו, שאינה בתחום מומחיותו. ולכן, זו טרגדיה אישית שלו. אך יחד עם זאת העולה מדו"ח וינוגרד מעיד עליו, שהוא איש נבון, פיקח ומוכשר, בעל ניסיון פוליטי ממושך יותר מאשר אחרים, בעלת יכולת התבטאות מעולה, אינטליגנט ובקי בהליכות עולם, ויכול היה לקנות את עולמו חרף היותו נרדף על ידי מבקר המדינה, בצדק או שלא בצדק (וזאת נדע מאוחר יותר).אין לנו עודף במנהיגים כאלה.

11. התפטרות ראש הממשלה והממשלה כולה תכניס את המדינה לשיתוק ולקלחת בחירות שתוצאותיה אינן ידועות מראש, שבסופה תקום ממשלה חדשה שלא בטוח שתהיה טובה יותר,או בעלת ניסיון רב יותר ושתוכל להחזיק מעמד את כל ימיה כקודמותיה. לא זה מה שחסר לנו בתקופה זו נוכח היום האיומים מאיראן, מסוריה ומהחמאס, שנערך לקראת עימות נוסף בדרום.

12.חשוב מאד להדגיש שלא הכל שחור וכשלון ,נהפוך הוא,במלחמה זו יש גם הישגים מדיניים וצבאיים ולמשל:החלטת מועצת הביטחון מס' 1701 טובה למדינה.כוח רב לאומי אפקטיבי יושב בדרום לבנון,יש פיקוח על פעולות החיזבאללה. האחרון יצא מוכה וחבול עם אבידות מרובות, ואולץ לסגת צפונה מהליטני,קו ביצוריו לא נראה סמוך לגבולינו הצפוני,קבלנו תמיכה על מאבקינו מרב מדינות העולם-כל זה לא היה מקודם .


ומה עכשיו?

כאזרח, הייתי משאיר את הממשלה הזו על כנה לפחות עד הגשת הדו"ח הסופי של ועדת וינוגרד. זאת, בד בבד עם שינויים מיניסטריאליים מתבקשים כמו החלפת שר הביטחון, והיערכות לתיקון מהיר ויעיל של הליקויים עליהם מצביע דו"ח הביניים של ועדת וינוגרד. עם קבלת הדו"ח הסופי של הועדה, ראוי לעשות הערכת מצב מחודשת. כל מעשה שלא במחשבה תחילה עשוי "לשפוך את המים עם התינוק".
אילו הייתי יועצו של אולמרט, הייתי מייעץ לו לפעול בדחיפות ובמרץ להקמת ממשלת אחדות לאומית, כדי לקדם את הסכנות הביטחוניות למדינת ישראל.
גרשון אקשטיין , ( 66 )סא"ל (בדימוס)שרות בצה"ל בסדיר בצנחנים ,בשרות קבע ,בתפקידי פיקוד,מטה והדרכה.
ביו היתר הקים ויסד את תפקיד ראש זירת העורף במטכ"ל אג"מ מבצעים.
.עם שחרורו מצה"ל, הקים את חברת "הכוון" שעסקה בייזום והקמת עסקים ,ובין היתר כתב מספר ספרים שהם מדריכים עסקיים.וכן את הספרים: סיעוד הורים בישראל" ו"קמתי ונפלתי וקמתי שוב"
בתפקידיו הציבוריים בארגון גמלאי צה"ל-"צוות" ,שימש במשך 17 שנה ,,כחבר הנהלה,יו"ר ועדת הסברה ומערכת,יו"ר ועדת ארגון ותקנון ויו"ר ועדת ביקורת ארצית וזכה לאות "יקיר צוות"
בעקבות אירוע מוחי שממנו השתקם,יצא לגימלאות בשנת 2005 ,כיום הינו סופר ופובליציסט.

אתר הספר : http://www.gershone.ios.st
אי-מייל:grshone@zahav.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב